Naše letadlo

    Tecnam P-92

    Tecnam P92 je dvoumístný jednomotorový vzpěrový hornoplošník se sedadly vedle sebe, s obdélníkovým křídlem, pevným příďovým podvozkem a pevnou vrtulí. Výrobcem letounu je italská společnost Costruzioni Aeronautiche Tecnam a jeho konstruktérem Luigi Pascale. P92 je pro své vlastnosti velice oblíbeným školním a turistickým letadlem.

    Pohonou jednotkou je čtyřválcový, vodou a vzduchem chlazený čtyřtaktní motor Rotax 912A.

    Rozpětí křídel 9,6 m
    Plocha křídla 13,2 m2
    Délka 6,3 m
    Výška 2,5 m
    Plošné zatížení 41,67 kg/m2
    Vzletová hmotnost 550 kg
    Prázdná hmotnost 325 kg
    Užitečná hmotnost 225 kg
    Stoupavost 3 m/s
    Dostup 5000 m
    Maximální rychlost letu IAS Vne=228 km/h
    Pádová rychlost v přistávací konfiguraci IAS Vso=74 km/h
    Klouzavost bez klapek 13:1
    Provozní násobky +6g, -3g
    Maximálni přípustná rychlost větru kolmo k ose dráhy 7 m/s

    Ovládací páka řízení směrovky pro levé sedadlo (2) je situována na středovém tunelu a táhlem spojena s pedálovým mechanizmem, na kterém je navařený U profil s možností volby délky chodu a ovládací síly. Pohybem páky vzad letadlo zatáčí doleva, při pohybu dopředu zatáčí vpravo. Na této páce jsou umístěna také tlačítka ovládání elektronického plynu (3), aby bylo možné mít po celou dobu např. přistávacého manévru ruce na řídících prvcích. Táhlo plynové přípusti (4) je prodloužené, aby bylo snadno v dosahu při držení páky, v žádné poloze se nekříží s ovládáním směrovky ani s brzdovou páčkou (5). Mechanické ovládání plynu je možné použít v případě poruchy elektrického systému a je funkční v plném rozsahu. Na páce řízení směrového kormidla je také páčka hydraulických brzd hlavního podvozku(5). Čtyřbodové pásy (6) jsou u obou sedadel. Doplňování paliva do  dvou 35l nádrží v křídlech je možné buďto shora umístěným nalévacím otvorem nebo pomocí elektrického čerpadla Bosch (7) v motorovém prostoru. V tomto případě je možné připojit hadici k ventilu (8) na spodní straně trupu a palivo odčerpat přímo z kanystru.

    Princip ovládání směrového kormidla a příďového podvozku

    pohybem dozadu zatáčíme vlevo neutrální poloha - přímý směr pohybem páky dopředu zatáčíme vpravo

    celkový pohled na ruční ovládání čtyřbodové bezpečnostní pásy uzavírací kohout a čerpadlo pro doplňování paliva